SLIDER

Health is ...

Something to ponder...

Do you agree with me if I think Health is about making a long-term investment? Agree or not?

One fine day, I was in the toilet and thinking about my weight loss progress. Unexpectedly I have been committed myself for over a year for Intermittent Fasting. Then, I fikir lagi, Wow... I have been consume Shaklee for more than 20 years plus already. 

Then I sit down and think again and buat a bit of self reflection, yeah, Health is... like a reading stock market. Its a graph of our personal health check. Ada masa, ia naik ada masa dia turun. It's not a fixed progress but it's like a yo-yo theme. Selalu kita dengar diet yang yo-yo yet our health also like that. Dia semua bergantung kepada cara hidup, intake pemakanan harian dan product (luaran) yang kita amalkan.

If in stock market rules of thumb, bila harga tengah murah, kita beli and bila harga tengah melambung tinggi kita jual to earn profits but dia berbeza dengan kesihatan. Bila kesihatan kita menurun, kita kena focus bagi intensive treatment untuk targeted penyakit yang kita hadapi dan selepas itu... bila dah sihat, kita ke focus untuk maintain our health up to optimum level. 

Kesihatan ini sentiasa perlu pemantauan dari masa ke semasa. Sihat bukan bermakna kita sihat selamanya dan sakit bukan bermakna kita sakit selamanya kecuali dengan izinNya. Memahami concept 5 sebelum 5 dan salah satu pepatahnya sihat sebelum sakit.

Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. So percayalah setiap penyakit can be reversible or it can terusan sakit. Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri, macam mana kita hendak menjaga diri serta kesihatan kita.

Talking about making a long-term investment, dalam sedar mahupun tidak.. I had consume supplement for more than 20 years. 

Why I choose to consume supplement?

I choose supplement because I know my eating pattern habit and my daily lifestyle tak memberi impak yang baik untuk badan. Dengan adanya makanan tambahan, ia serba sedikit membantu improvekan my health.

1 comment

Wak Lat said...

semoga sihat sejahtera selalu hendaknye., aminn
salam maulidur rasul dari doha

© MANA • Theme by Maira G.