SLIDER

Keburukan dalam Intermittent Fasting Yang Ramai Tidak Tahu

Setiap perkara ada kebaikan dan juga ada keburukan. Kerap kita dengar tentang kebaikan Intermittent Fasting, pernah tak dengar keburukan dalam Intermittent Fasting

Shaklee Workshop at TH Kelana Jaya 

Sabtu lalu, saya hadiri seharian Workshop di TH Kelana Jaya sesi pagi bersama Master Naquib dan sesi petang bersama Dr Redza tentang Pemakanan Sunah dan Sains. Melalui training, secara tidak langsung Dr Redza memberi kesedaran kepada kami tentang keburukan dalam Intermittent Fasting yang ramai tidak tahu termasuk saya sendiri apabila Intermittent Fasting tidak dilakukan secara menyeluruh dan betul. Warga net seperti saya yang hanya mengetahui sebahagian ilmu tentang IF melalui pembacaan dan melalui training daripada doktor yang bertauliah, beliau memberi lebih banyak informasi tentang IF. Itulah pentingnya hadir kelas, attend training sebab melalui cara ini, ilmu dapat berkembang. 

Ramai orang diluar sana melakukan Intermittent Fasting untuk turun berat badan, nak sihat serta ada juga nak reserves penyakit. Rata-rata telah tunjukkan proven result dari IF tetapi saya percaya pasti ramai diluar sana seperti saya yang tidak aware dengan keburukan IF sekiranya kita tidak meng-optimumkan knowledge tentang IF.

Disini saya ingin share tentang keburukan dalam Intermittent Fasting yang ramai tidak tahu supaya kita sama-sama mendapat manfaat dari entri ini.

Sebelum saya cerita tentang the dark side of IF, saya cerita sedikit tentang Autopaghy.


Autophagy concept


 TAHUKAH ANDA?

Autophagy ialah proses semula jadi di mana sel-sel dalam badan merosot dan mengitar semula komponen selular yang rosak atau tidak berfungsi seperti protein, organel, dan serpihan selular yang lain.

Autophagy diperlukan untuk kesihatan dan fungsi sel kerana ia membolehkan sel mengeluarkan dan menggantikan komponen yang rosak atau tidak berfungsi. Ia juga mengambil bahagian dalam pelbagai proses fisiologi seperti pertumbuhan sel, pembezaan, dan kemandirian.

Kesan kepada disfunction of autophagy dikaitkan dengan perkembangan pelbagai penyakit, termasuk kanser, gangguan neurodegeneratif, dan penyakit metabolik. 
Kepentingan proses ini untuk kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan.

Terdapat 4 cara untuk mendapatkan autophagy iaitu melalui
  1. Intermittent Fasting
  2. Mengambil pemakanan lemak yang sihat
  3. Kualiti tidur
  4. Excercise

BERPUASA DALAM BULAN RAMADHAN

Sempena Ramadhan sudah tiba, kita akan menjalankan dry Fasting selama 12-13 jam. Cuba perhatikan gambar diatas, dalam tempoh 12 sekiranya kita hanya melakukan IF biasa, untuk mencapai autophagy mengambil masa 18-20jam. Uniknya Ciptaan Allah bila, kita lakukan dry fasting, autophagy boleh dicapai 3x ganda lebih cepat daripada Wet Fasting yang telah dibuktikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Antara 6 jam (dry fasting) atau 18 jam (intermittent fasting) untuk capai autophagy, mana yang lebih untung?

Benefits of Fasting



Bayangkan, dalam bulan Ramadhan, kita berpuasa selama 30 hari dan setiap hari badan kita boleh capai Autophagy dengan mudah berbanding tahan diri selama 3 hari untuk capai satu hari Autophagy. Unik kan.



MACAM MANA NK ACTIVATE AUTOPHAGY?

Melalui training, saya dapat informasi tentang top supplement yang boleh membantu activate autophagy terdiri daripada
  1. Resveratrol 
  2. Astaxanthin
  3. Berberine
  4. Citrus Bergamot
  5. Curcumin
Resveratrol dan Astaxanthin adalah keluarga Polifenol. Maka, kelebihan ini terdapat pada supplement Shaklee iaitu VIVIX yang telah dipaten oleh Shaklee. Syarikat supplements terbaik semestinya memikirkan tentang keperluan ini. Sebab itu, VIVIX dikategorikan sebagai supplement superstar dalam Shaklee. 


Set Optimum Autophagy

Selain itu, 
  1. Vivix : Induce autophagy in multiple pathways
  2. Coq10 : Promote autophagy
  3. ResV : Promote resilience against sleep deprivation 

KEBURUKAN DALAM INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TIDAK TAHU.

Haaaa... Disinilah ramai yang tidak tahu termasuk diri saya bahawa kesan membuat Intermittent Fasting tanpa bantuan supplement, menyebabkan 


90% Collagen I dalam badan musnah


Seramkan? 90% close to 100%. Besar percentage effect pada diri kita. 

Bila body boleh mencapai autophagy semasa tempoh berpuasa, tetapi, bila tidak disuppot dengan collagen akan menyebabkan kulit akan nampak lebih tua dari usia. 



Types of Collagen in Human Body


Ini kerana, Collagen Type I melibatkan rambut, kulit, kuku, organ, tulang dan ligamen yang membantu "youthful looking skin". Bila 90% kerosakkan pada collagen I, menyebabkan penuaan dari usia sebenar. 90% memberi impak yang sangat  besar pada kita, bak kt Dr. Redza... kalau tidak ada collagen, hasilnya jadi Kak Limah😂

Takkanlah body dah cantik, tiba-tiba rupa paras tak setanding dengan body. Betul tak? Kelemahan kita kaum wanita semestinya kecantikkan. Jangan kata wanita, lelaki pun sama, kelemahan dia adalah bila lihat wanita cantik. Tetapi bagi saya, biarlah kurus, cantik dan sihat. Jangan sekadar kurus tetapi yang lain tidak seiring. Setuju tak?

Additional Info Tentang Collagen
  • 30% dalam tubuh badan kita terdiri dari Collagen
  • ada 28 jenis Collagen yang terdiri dari Type I, II,III, V & X
  • 50% collagen hilang by umur 60 tahun
  • Collagen mula berkurangan dalam tubuh badan seawal 25tahun
  • Matahari, smoking, alcohol can affect collagen production
  • Collagen tidak ada didalam tumbuh-tumbuhan

BAGAIMANA HENDAK BUAT PEMILIHAN COLLAGEN YANG BAIK

Pemilihan collagen yang baik sangat penting untuk dapatkan hasil yang baik. Sebaiknya carilah collagen yang mudah serap. 

Shaklee juga mempunyai collagen. 

 
COLLAGEN SHAKLEE
  • Shaklee Collagen diestrak dari Sisik Ikan Laut Merah (Laut Dalam)
  • Collagen Shaklee lengkap bersama Vita C bagi membantu menyerapan yang lebih baik
  • Ia juga dilengkapi dengan Vitamin B yang diperlukan untuk memberi tenaga kepada kulit.
  • Collagen Shaklee adalah collagen peptide. Collagen peptide membantu penyerapan yang mudah serap oleh sel.



BEST SET UNTUK RAMADHAN

Sempena Ramadhan ni, jom kita cuba Set Kurus Shaklee bersama-sama Vivix, Coq10 dan Collagen untuk mendapatkan hasil optimum autophagy, supaya kita dapat kelihatan cantik, sihat dan awet muda bila raya nanti.

Serta disini, saya ingin mengucapkan Selamat Berpuasa dan semoga puasa dan ibadah tahun ini adalah lebih baik dari tahun sebelumnya dan marilah kita sama-sama tingkatkan amalan supaya Ramadhan ini tidak menjadi bulan yang sia-sia. Selain dari amalan rohani, kesihatan juga harus dijaga dengan baik untuk jangka masa panjang.

Sekiranya berminat, boleh hubungi saya untuk pertanyaan lanjut atau pembelian produk Shaklee dengan hubungi saya melalui whatsapp (Huda): 012-2285924


#megablog

#shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#shakleepengedarputrajaya


Disclaimer/ Penafian:

Segala testimoni dan penulisan tentang produk yang dikongsikan didalam laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah dan diagnose serta menyembuhkan sebarang penyakit. Pembaca yang mengalami sebarang masalah kesihatan adalah digalakkan untuk mendapatkan nasihat doktor atau mana-mana pakar diiktiraf.










No comments

© MANA • Theme by Maira G.