SLIDER

Vitamin C bukan hanya untuk cantik

Sejak Convid melanda, kita sering dengar orang mencari Vitamin C. Sebelum itu, hari ini saya mari kita kenali Vitamin C yang bukan hanya untuk cantik,



KENALI VITAMIN - C

Vitamin C atau nama saintifiknya adalah asid askorbik. Sejenis vitamin yang larut air dan tidak disimpan dalam jumlah yang besar didalam badan. Sekiranya ia berlebihan, ianya akan dikumuh keluar melalui air kencing.

Kementerian Kesihatan Malaysia menyarankan pengambilan Vitamin C mengikut kumpulan populasi seperti dibawah.


Perasan tak, dari bayi lagi, pengambilan Vitamin C telah disarankan ambil oleh KKM. Memandangkan badan tidak boleh menghasilkan Vitamin C secara semula jadi, maka Vitamin C perlu diambil dalam bentuk supplement. 




KENAPA KITA PERLUKAN VITAMIN C?

  1. Ini kerana manusia secara amnya tidak boleh menghasilkan Vitamin C secara semulajadi.
  2. Vitamin C bertindak sebagai anti-oksidant yang berfungsi untuk melindungi badan dari keradangan yang terbentuk akibat darpada radikal bebas.
  3. Meningkatkan daya tubuh badan. Sebagai agen anti-oksidant, Vitamin C berfungsi melindungi kekebalan sel dan membantu memperkuatkan pertahanan kulit. Kulit semestinya antara organ terbesar pada tubuh badan kita. Maka vitamin C membantu menghalau bakteria, virus yang boleh menggangu sistem badan kita.
  4. Meningkatkan imuniti badan. Disebabkan vitamin C adalah anti-oxidant, dan Vitamin C mengalakkan penghasilan sel darah putih yang dikneali sebagai limfosit dan fagosit. Sel darah putih pula berfungsi untuk melindungi tubuh daripada terkena jangkitan kuman.
  5. Mengelak penyakit kronik. Vitamin C yang bertindak sebagai agen anti-oxidant yang mempunyai kelebihan melindungi badan dari radikal bebas. Disebabkan sifatnya yang melindungi, ia membantu melindungi badan dari kerosakan atau keradangan yang menyebabkan penyakit kronik yang lain.
  6. Mengecah anemia. Ini terjadi apabila sel darah merah mula tidak mencukupi zat besi. Sedangkan badan memerlukan sel darah merah untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan. Apabila, ia kekurangan zat besi, maka sel darah merah tidak mampu bekerja secara baik. Disini, fungsi Vitamin C membantu penyerapan zat besi. 
  7. Mengurangi risiko penyakit mata.. Asid askorbik bertindak melambatkan terjadinya katarak mata.  
  8. Mempercepatkan kesembuhan luka. Untuk process penyembuhan luka yang cepat, badan memerlukan protein dan salah satunya collagen. Jika produksi collagen rendah dalam badan, pastinya luka akan lambat sembuh. Manakala, Vitamin C berfungsi membina, meransang, dan melepaskan collagen dalam badan bagi membantu penyembuhan kulit
  9. Menguatkan ingatan. Kajian mendapati dementia adalah penyakit yang kerap berlaku kepada warga emas akibat daripada kekurangan  Vitamin C. Vitamin C adalah anti-oksidan yang kuat. Manakala, kekurangan vitamin C di dalam badan ada kaitan dengan keupayaan untuk berfikir dan memory muscle. 


Terlalu banyak kebaikan Vitamin C yang ada dan terbukti bahawa Vitamin C bukan hanya untuk kelihatan cantik semata-mata. Tetapi, kita sering ingat cantik dan Vitamin C, sedangkan badan kita memerlukan Vitamin C untuk keperluan seperti pertahanan badan, kecergasan otak, kesihatan mata dan banyak lagi. Buktinya adalah seperti diatas. 




APA BEZA VITAMIN C DIPASARAN SERTA VITAMIN C SHAKLEE?

Vitamin C Shaklee mempunyai kelebihan sistem " Sustained-Release" iaitu teknologi yang direka untuk membenarkan pembebasan Vitamin C secara beransur-ansur kedalam badan untuk jangka masa yang panjang. Ia boleh membantu untuk memastikan badan mempunyai bekalan nutrient Vitamin C yang stabil sepanjang hari.

Vitamin C Sustained Release Shaklee adalah vitamin larut air yang tidak disimpan dalam badan. Formulasi Sustained Release direka untuk lebih lembut pada perut berbanding supplement Vitamin yang lain.

Secara kesimpulannya, Vitamin C Sustained Released Shaklee merupakan pilihan yang terbaik bagi sesiapa yang ingin memastikan pengambilan nutrient penting seperti Vitamin C mencukupi untuk spenajang hari.


Sekiranya berminat, boleh hubungi saya melalui Whatsapp di :012-2285924








No comments

© MANA • Theme by Maira G.